Om jeepar
USA behövde en stabil, hållbar och kraftfull bil som under andra världskriget kunde ta mycket stryk. American Bantam kom med den första prototypen av militärfordon, sedan skapade Willys och Ford två andra varianter. Willys prototyp var den bil som höll bäst och var kraftfullast, produktionen satte genast igång. Eftersom det krävdes många bilar fick senare även Ford börja tillverka sin version. Över 600 000 terrängbilar producerades endast för andra världskriget.
Den Jeep som användes under andra världskriget var den första fyrhjulsdrivna bil som var utan tak. Terrängbilen tillverkades för att hålla i många olika typer av underlag och förhållanden, den skulle inte kräva mycket underhåll och även vara billig i drift. Alla dessa kraven uppfylldes av Willys Jeep, det är en riktigt ”krigare”. ´Samma bilar som användes under andra världskriget kunde till och med användas i kriget i Vietnam.
Ordet Jeep har kommit att bli som ett namn för många terrängbilar från andra bilmärken. Det riktiga varumärket Jeep tillhör idag Chrysler Corporation, men har sedan Willys haft flera olika ägare. Willys köptes upp av Kaiser 1953, och bilen kallades då Kaiser-Jeep. Kaiser blev sedan köpt av American Motors 1970, som sedan köptes upp av Chrysler Corporation. Chrysler har ägt varumärket Jeep sedan år 1987.
Efter andra världskrigets slut fortsatte Willys med att tillverka Jeepar, men nu riktade han mest in sig på civila versioner av terrängbilen. Även här var bilen den första att vara fyrhjulsdriven för civilt bruk. Bilen blev väldigt populär bland jägare, ranchägare, bönder, och andra som var i behov av en lätt bil som klarade av svårare terräng.
Willys tillverkade även flera olika modeller till militärt bruk. Fram till 1981 tillverkades Jeepar som militärfordon. I militären fyllde de olika funktioner som ambulansbil, pansarvärnsjeep och andra typer av starka, hållbara militärfordon.