Olika typer av rallyn
Rallycross
Inom rallycross är banan vanligtvis inte längre än 1200 meter och det gäller att ta sig tre varv runt den. Normalt sett är det sex bilar som tävlar samtidigt och viss närkontakt är tillåten. Ofta så blandar man grus och asfalt på sträckan och på grund av den kuperade terrängen så kan det vara riktigt svårt med omkörningar. För att höja spänningen ytterligare så finns ett så kallat alternativspår, som är en slinga som måste genomföras av samtliga förare någon gång under loppet; det är dock upp till var och en av förarna när detta ska ske. För den som är intresserad så finns det mer att läsa här.
Folkrace
Mer svenskt än folkrace blir det knappast när man snackar just bilsport; trots att fenomenet egentliga kommer från Finland. Något av en fattigmans rallycross, och här tampas sex illa åtgångna bilar på en 2400 meter lång bana (asfalt eller grus). Folkrace ska vara billigt, och därför finns en regel som säger att vem som helst kan lägga ett bud på 6 500 kronor för vilken tävlande bil de vill. Att vägra att sälja sin bil resulterar i en indragen tävlingslicens; allt detta för att helt enkelt uppmuntra folk att inte lägga ner massvis med pengar på sina bilar.
Jeeprally
Denna typ av rally genomförs ofta i ökenlandskap där de fyrhjulsdrivna kraftmaskinerna verkligen kan komma till sin rätt. Här kör man inte runt på en bana, utan tar sig istället an etapper som kan vara åtskilliga kilometer långa.
Rally
Det klassiska rallyt genomförs precis som jeeprally på relativt långa sträckor. Här är det klockan man tävlar mot, och för att optimera sina tider så har förarna kartläsare med sig i bilen. Sträckorna går ofta på allmänna vägar som har stängts av, och underlaget varierar från grus och asfalt till snö.